:buggat.nu!
   
 



Uppdateras var 5:e dag fram tom bokmässan

Krönika:Den gyllene göken gal i öster

Möte med Märta Tikkanen

Helsingforsbilder

Monika Fagerholm:
Kvinna vid vatten


Månens poet:
Lennart Hellsing

Bikeriders for
Jesus

Intervju med
Åsa Larsson

Kalla det vad fan du vill

Daniel  - Tecknare

Beat! Bob Hansson
och Poetry Slam

Stig Claesson
Finland, språket

Torgny Lindgren och mediahistorien

Kulten av skriften

Kjell Westö: Draken
över det moderna
Helsingfors

Gutenberg -
milleniets man?

Ninas resa av
Lena Einhorn

Internationella
författarträffen i
Lahtis

Dumpad av
Per Brinkemo

Konst vid Svansjön

Katarina Kieri om
skrivandet

Herman om Rubinen
och intervju

Rut & Knut av
Carin och Stina

Birgitta Lindqvist:
Ny bok och intervju

Ett skrivande par:
Sten och Agneta

"Ceci tuera cela"

Jerker Virdborg:
Oroande skicklig

Väggarnas poesi

Svart fjäril av
Anna Jansson

Lars Sund intervjuad av
Farran-Lee

Det första mediakriget

 

 

 

 


Birgitta Lindqvist: Ny bok och intervju

Texten är hämtad från Norstedts förlag. Boken
Där ingen kan nås kom ut i september 2005.

Sofia är uppvuxen i en svensk landsorts- stad, enda barnet till kärleksfulla och beskyddande föräldrar i en familj där hon är den första studenten. Som studentska i Stockholm träffar hon Anders, en ung man med god social bakgrund och siktet inställt på en diplomatkarriär. När han får sin första utlandsplacering hamnar därför Sofia som 24-årig nygift diplomathustru i Peking, mitt under brinnande kulturrevolution. Där lever Sofia och Anders i ett isolerat bostadsom- råde för västerlänningar, ständigt övervakade av polis och militär. Ett liv som
på intet sätt liknar tillvaron för de miljoner
kineser som bildar muren omkring dem.  

Sofia och Anders blir snart bekanta med ett jämnårigt franskt par, journalisten Pierre och hans hustru Lilianne. Vänskapen med dem blir ett välkommet inslag i det annars så formella diplomatlivet. Särskilt för Sofia blir det betydelsefullt att ha fått en förtrogen väninna i den isolerade tillvaron. Men under trycket av de yttre och inre omständigheterna förvandlas vänskapen till en alltmer förgiftad relation med inslag av svek, svartsjuka och hat. Den blir till ett passionsdrama som får sin våldsamma upplösning i Shanghai tolv år senare. Birgitta Lindqvist har själv levt i Peking under kulturrevolutionen, och hennes erfarenheter från den tiden ger en skakande autenticitet åt tids- och miljöskildringen.


Intervju med Birgitta Lindqvist 

Foto: Bo Helgesson

Född: Den 2 mars 1945, i Längbro församling i Örebro.

Uppvuxen: I ett Örebro som liknade Markurells Wadköping gick jag hela min skoltid i fyra olika skolor och tog studenten på Karolinska Läroverket 1965. Jag var bland de första flickorna som fick den vita mössan vid denna


anrika 650-åriga skola. Som 17-åring tillbringade jag ett år i USA som utbytesstudent i Iowa.

Bor: I ett hus med stor trädgård i den lilla staden Chambourcy, som ligger nordväst om Paris.

Familj: Min man Herman och barnen Elin född 1982, Johan född 67, Liva född 70, Peter född 72 och Lena född 73. Samt barnbarnen Andrea, Nicholas och Charlotte.

Utbildning: Studier vid universitetet i Uppsala och Stockholm i engelska, svenska språket och litteraturen samt Nordiska språk och pedagogik vilket ledde till Fil. Mag. examen 1969. Jag har också gått på Lärarhögskolan i Stockholm, men den bästa utbildningen har jag fått genom mina resor och längre vistelser i länder som Kina, Japan, Egypten, Finland, Spanien och Frankrike

Har du/har du haft något annat yrke?
Jag är utbildad gymnasielärare i engelska och svenska och läraryrket har jag utövat både i Stockholm och utomlands.

Vad skulle du vilja arbeta med om du inte var författare?
Om jag inte finge skriva skulle jag vilja undervisa även om jag tror att läraryrket har förändrats en hel del de senaste åren.

Hur kom det sig att du började skriva?
Jag har alltid skrivit. Min första dagbok börjar när jag var åtta år. Men det var först efter mötet med Herman som jag kom på tanken att publicera. Jag debuterade med dikter: Odelbarhet 1986.

Varför skriver du?
Jag skriver därför att jag brinner av iver att berätta. Helst vill jag läsa mina dikter och berättelser högt för människor som vill lyssna. Läsaren, lyssnaren är oerhört viktig för mig. Inspiration får jag främst från mina resor, men ibland kan ett enda ord vara drivkraften till en hel berättelse.
Foto: Bo Helgesson

Hur går du tillväga när du skriver?
Ofta har jag helt klart för mig vad jag vill berätta innan jag sätter mig framför datorn. Jag har alltid med mig en liten anteckningsbok och där skriver jag ner tankar, ord och idéer som sedan växer ut till hela historier. Jag kan bära på en berättelse i flera år innan den kommer på pränt.

Jag skriver bäst mitt på dagen, men har svårt att prioritera mitt skrivande när praktiska saker pockar på min uppmärksamhet.

Har du några litterära förebilder?
Många och de varierar med årstider och livssituationer. Gunnar Ekelöf och Edith Södergran. Hjalmar Bergman och Willy Kyrklund.

Vad läser du helst?
En välskriven essä om något filosofiskt eller litterärt ämne när jag är pigg och ambitiös.
Poesi när själen skriker efter det.
Nyutkomna romaner för att se hur vår tid ser ut i text.

Vad gör du när du inte skriver?
Den mesta tiden skriver jag inte. Jag lever i mitt hus med min familj, mina vänner, hund och trädgård. Alla dessa vardagligheter som lagda tillsammans är själva livet. Mest lever jag när jag reser och får prata olika främmande språk. Språk är min stora glädje och inspirationskälla.

Jag tror att det finns saker som mina läsare vill veta, men som jag inte vill berätta. Till skillnad från min man älskar jag att ha hemligheter. Jag är bra på att bevara dem. Jag är en dramatisk person som anser att tillvaron är mystisk. Varför ramlar en målning föreställande Strindberg ner från väggen i mitt arbetsrum kvällen innan Herman kommer hem från Kina? Varför blir det avbrott på telefonen bara när jag pratar i den och aldrig när någon annan i familjen använder den? Varför fick jag en påse med svamp av tiggaren vid torget? Ville han förgifta mig?

Ända sedan mina år i Egypten då jag varje morgon red ut i öknen förbi sfinxen vid pyramiderna i Gize har tillvaron varit ytterst gåtfull. Och spännande.

Ingenting är egentligen vad det synes vara. Livet är inget tillstånd utan ett förlopp.

Länkar:
Tidigare utgivning, Norstedts.
DN-Kultur
Årets länsförfattare 2002

Även länkarna i ovanstående text är inlagda av Kajan.
 

 

 

[upp]

   



Kajan 2004

Bokmässan Örebro

dagensbok.com

Nobelpriset  i Litteratur

Ingalills böcker

Örebro Kommun

Länsteatern i Örebro

Örebro läns Museum

Örebro Konsthall

Tidskrift.nu

magazineMeteor

Kulturnät Sverige

Granta

The Beat Page

Arts & Letters Daily

Appolinaire på film

Örebro Läns  Landsting - regionutveckling

buggat.nu

 

   

Senaste uppdatering  2 november 2005
 Layout: Emil Lundin© 2005
Redaktör: Bo Helgesson Tel: 070-5438675 , 019-296280 e-mail: Bo.Helgesson@tyfonmail.se

Ansvarig utgivare: Bo Helgesson 
Tidningen Kajan ges ut med stöd från Örebro Kommun